دکتر شریعتی از دید دیگران

گفتارهایی پیرامون شخصیت و آراء دکتر علی شریعتی

دکتر شریعتی از دید دیگران

گفتارهایی پیرامون شخصیت و آراء دکتر علی شریعتی

جلال‌‌الدین فارسی:شریعتی,شریعتی نمی‌شد اگر حکیمی نبود

جلال‌‌الدین فارسی نویسنده، مبارز سیاسی و متفکر انقلابی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس،در مورد ویژگی شخصیتی دکتر علی شریعتی اظهار داشت: بخش بزرگی از کتاب اسلام‌شناسی علی شریعتی مرهون اثر محمدرضا حکیمی است.

وی افزود:‌ اگر محمدرضا حکیمی نبود نه علی شریعتی به شهرتی که در حال حاضر داشت دست می‌یافت و نه حسن رحیم‌پور ازغدی به این مقام علمی می‌رسید.

نویسنده کتاب «انقلاب تکاملی اسلام» با بیان اینکه محمدرضا حکیمی اشکالات و اشتباهات علی شریعتی را با مهربانی به او تذکر می‌داد، گفت: شریعتی بسیار اقتباس‌گر بود و اگر سخنی از کسی می‌شنید هنرمندانه در قالبی نو ارائه می‌داد.

وی سپس به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: بعد از انقلاب من به استاد حکیمی گفتم که اگر علی شریعتی کتاب‌های شما را نمی‌خواند به این شهرت و تأثیرگذاری نمی‌رسید. البته آقای حکیمی نخست حرف‌هایم را باور نمی‌کرد و بعدا که مرا دید و گفت شما درست می‌گفتید.

این مبارز و نویسنده ادامه داد: استاد حکیمی تعریف می‌کرد بعد از درگذشت علی شریعتی در لندن، برای تسلای بازماندگان دیداری با خانواده مرحوم داشتم و زمان ترک خانه به خانواده وی گفتم اجازه دارم کتابخانه مرحوم را ببینم خانواده مرحوم شریعتی با روی باز استقبال کردند و آخرین کتابی که مرحوم شریعتی در حال خواندن بود را به من نشان دادند که کتابی از «برادر من» بوده است.

وی ادامه داد: در گذشته دور، برادر محمد رضا حکیمی کتاب‌هایش را به انتشاراتی در مشهد می‌سپرد و مسئول انتشارات آنجا کتاب‌ها را مدت طولانی نزد خود نگه می‌داشت و برای مشاوره گرفتن کتاب را به افراد مطلع نشان می‌دادند.

نویسنده و مبارز انقلابی ادامه داد: یکی از افرادی که انتشاراتی کتاب را به او می‌داد مرحوم شریعتی بود و مرحوم شریعتی بعد از خواندن کتاب، نظرات خود را به انتشاراتی می‌داد و هم به صورت هنرمندانه در کنفرانس‌ها برای دیگران ارائه می‌داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته علی شریعتی مرد بزرگی بود امام راحل تمام آثار علی شریعتی را مطالعه کرد.
نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی چهارشنبه 3 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:54 ب.ظ http://km1358.blogsky.com

سلام
به ما هم سر بزنید
نظر هم یادتون نره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد