در این مجموعه، نه سخنرانی از دکتر سروش آمده است. بلندترین گفتار این کتاب، سخنانی است با عنوان شریعتی و پروتستانیسم، که در دو نوبت، به مناسبت سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علی شریعتی در خرداد و تیر ماه 1377 ایراد شده و در این کتاب نیز در دو قسمت آمده است. حجیم بودن این مقال، البته نشاندهندهی اهمیت محتوای آن نیز هست. دکتر سروش در این گفتار، دنیوی کردن دین را یکی از اهداف و آرمانهای روشنفکری دینی در سراسر جهان اسلام دانسته و به منظور بررسی و نقد حرکت فکری - علمی مرحوم شریعتی، که خود آن را نوعی پروتستانیسم اسلامی نامیده است، به تبیین ماهیت و پیآمدهای نهضت پروتستانی در جهان مسیحی پرداخته است و درکی از نسبت میان دین و دنیا را از منظر شریعتی، بازرگان و در طی جریان اصلاحگری دینی به دست داده است و در پایان، با تأکید بر این که دین یا باید دنیوی دنیوی باشد، یا اخروی اخروی و دینی که هم پروای دنیای آدمیان را داشته باشد و هم پروای آخرت آنها را (در عرض هم)، قرین توفیق نخواهد بود، تصریح میکند که گوهر دین، عبارت است از تجربهی دینی و دینداری، به معنای پرواز روح، معنادار شدن زندگی و آزادگی درونی است و این عروج معنوی، در دنیایی غیرآباد و دست به گریبان فقر و فلاکت میسر نمیشود. دنیا را عقلا اداره میکنند؛ نه به نام دین و نه با تکیه بر دین، امّا به خاطر امکان دین ورزیدن.
گفتارهای این کتاب، به اندیشهی شریعتی در باب فلسفه، فلسفهی تاریخ، جهان جدید و درسها و عبرتهای نهضت شریعتی اختصاص یافته است. دکتر سروش، در گفتار ”شریعتی، حافظ زمانه“، با یادآوری این که هم حافظ و هم شریعتی، در اندیشه و پیشینهی ایرانیان ماندگار شدهاند، از کشف سرّ ماندگاری اینان و شباهتها و تفاوتهای شریعتی و حافظ سخن گفته است و نهایتاً کتاب با گفتار ”از شریعتی“ خاتمه یافته؛ گفتاری که در آن، دکتر عبدالکریم سروش، برای اولین بار، به ذکر جزئیات خاطراتی از ایام درگذشت مرحوم دکتر شریعتی پرداخته است و از دوستیها و دشمنیهای با او سخن گفته و مهمترین دستآورد مکتب فکری او را به نقد کشیده است.
با این حال،مصادره شخصیتهای بزرگ و تاثیر گذار در فرهنگ شرقی فقط از همت ما بر می آید و لاغیر.
رضا سپهروند
بدون تردید شریعتی یک اندیشهگر بزرگ است. او آرمانگرایی است که سر بر آسمان و پای در واقعیت زمینی دارد.
خورشید خاوران هر بامداد به جستجوی تو بیدار می شود
و شامگاه چون از فراز دمشق می گذرد
تادر نیلی آبهای مدیترانه به خواب رود
با چشم اشتیاق تو تا واپسین فروغ
به ایران نگاه می کند از دور
و موجهای ساحل دریای شام
به نجوای جاودانه ی محزونشان
قصه ی خونین دریایی را حکایت می کند
کان سوی تر درون تیره ی خاک ارمیده است.
یادداشت و شعر از نعمت میرزازاده تخلص م. آزرم
در این زندگی نامه ی مفصل و مشروح ، کوشش شده است به زندگی و فعالیت های شریعتی در چارچوب فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی پیچیده و متناقضی که وی را در حصار خود گرفته بود نگریسته شود.
علی رهنما با بررسی دوران جوانی شریعتی در
مشهد، سپس زندگی دانشجویی او در پاریس اوایل دهه 1960 و بالاخره ، مسیری که
طی آن شریعتی به یک متفکر مذهبی و انقلابی مخالف با رژیم پهلوی ، و دستگاه
سنتی مذهب مستقر در ایران بدل شد و در نهایت، به دنبال خروج از ایران تن
به آغوش مرگ سپرد.
توانسته است بسیاری از مجهولات و نادانسته های مربوط به زندگی وی را بزداید و تصویری نزدیکتر به حقیقت شریعتی رقم زند.
با
مطالعه این کتاب ، می توان به دانسته های تازه ای از افکار و معتقدات مردی
دست یافت که نقش بسیار مهمی در تاریخ معاصر ایران و در بسط نوعی اسلام
سیاسی در سراسر خاور میانه ایفا کرده است.
که با سه گرایش «تجددطلب، سنتگرا، و اصلاحگر» بتدریج در تاریخ معاصر ایران شکل میگیرند.
نمودار دستهبندی انواع روشنفکری در ایران
تجددطلبان/مدرنیستها
-میرزا فتحعلی آخوندزاده (آخوندوف 1191ه.خ. / 1228 ه.ق-1295 / (1812-1878
-میرزا آقاخان کرمانی (1232-1275خ./ 1855-1896)
-میرزا ملکم خان ( 1212 ه. ش.- 1287 / (1833-1908
-سیدحسن تقیزاده (1256-1348/(1878-1970)
-فریدون آدمیت (1387-1299/)
نوگرایان
-داریوش شایگان (-1314/-1935)
-آرامش دوستدار (1310-/1931)
چپ مارکسیست
-آوتیس سلطانوویچ میکائیلیان، سلطانزاده (1268-1314/1889 -1938 )
-حیدرخان عمواوغلی /1299 -1259) 1880-1921)
-تقی ارانی (1282- 1318/1902-1940)
-احسانالله طبری (1295- 1368)
-خلیل ملکی (1901-1969)
-جلال آلاحمد (1302- 1348)
-مصطفی شعاعیان (1314-1354)
-بیژن جزنی (1316-1354)
-مسعود احمدزاده هروی (1351-1326)
وزرای اصلاحطلب
-میرزا حسین قزوینی، مشیرالدوله، سپهسالار (1260-1207/1828-1881 )
-میرزا ابوالقاسم قائممقام فراهانی (1158- 1214)
-میرزا محمدتقیخان فراهانی، امیرکبیر (1230-1186/1852)
-محمد مصدق (1261-1345/1882- 1967)
اصلاحطلبان/رفرمیستها
-میرزا عبدالرحیم طالبوف تبریزی (1250 ه.ق.-1328 / (1834-1911
-محمدعلی فروغی (1254-1321 / (1875-1942
-احمد کسروی (1891-1946)
-سید فخر الدین شادمان (1286-1346 (1907-1967
اصلاحگران مذهبی/رفرماتورها
نسل اول
-سیدجمالالدین اسدآبادی، افغانی (1838-1897)
-محمدحسین غروی نائینی (1276ـ 1355 / 1936)
-ابوالحسن فروغی (1270-1338/1881-1959)
-محمدحسن شریعتسنگلجی (1271-1322 / 1890-1943)
نسل دوم
-مهدی بازرگان (1907-1997)
-یدالله سحابی (1905-2002)
-محمدتقی شریعتی (1907-1987)
-محمود طالقانی (1910-1979)
-محمد نخشب (1302-1355 /1951-1976 )
نسل سوم
-علی شریعتی (1312-1356/1933-1977)
سنتگرایان/ترادیسیونالیستها
اصلاحطلبان/رفرمیستها
-عبدالکریم سروش (حسین حاج فرج دبّاغ-1324/1945)
-محمد مجتهدشبستری (1315-/1936-)
-مصطفی ملکیان (1335-/1956)
-محسن کدیور (1959-)
روحانیون اصلاح طلب
-م.م. میرزا-شیرازی (1812-1894)
-سید عبدالله بهبهانی ( 1219- 1289 )
-سید محمد طباطبایی (1299 - 1221)
-سیدحسن مدرس (1870-1937)
-حسینعلی منتظری (1301- 1388 )
فیلسوفان سنتی
-ملاهادی سبزواری (1212-1289 /1797/8-1873 )
-سیدمحمدحسین طباطبایی (1281-1360/1902-1981)
-سیدجلالالدین آشتیانی (1304-1384/1946-2005)
-مهدی حائری یزدی (1302- 1378/1923-1999)
-سیدحسین نصر (1933-/1933)
هویتگرایان
-شیخ فضل الله نوری (1878-1909)
-نواب صفوی (1924-1955)
-مرتضی مطهری (1919-1979)
-محمدتقی مصباح یزدی (-1313/1934)
نوهویتاندیشان
-احمد مهینی فردید (1289-1373/1910-1994)
-رضا داوری اردکانی (1312-/1933)